Het komt helaas steeds vaker voor. VoIP fraude, beter bekent als het inbreken in een moderne telefooncentrale. Het gaat hackers steeds makkelijker af om toegang te krijgen tot telefooncentrales. Dit stelt hen in staat gesprekken af te luisteren of geld te verdienen door naar eigen premium-nummers te bellen. De schade voor jou als ondernemer kan oplopen tot tienduizenden euro’s. Dit willen wij natuurlijk voorkomen. Toch kan je zelf ook het nodige doen om een inbraak van een hacker tegen te gaan. ONLY VOIP bespreekt 5 handige tips.
Wijzig altijd de standaard codes van de voicemail
Hosted VoIP van ONLY VOIP wordt altijd geleverd met standaard codes. Zodra een hacker deze codes weet te kraken kan hij zelf gesprekken voeren, voicemails of andere berichten beluisteren, welkomstboodschappen inspreken en/of medewerkers blokkeren. Wij raden daarom altijd aan de standaard codes van de voicemail direct na ontvangst te wijzigen.
Verander altijd de inlogcodes
Wanneer je jezelf en je onderneming aanmeldt voor de VoIP diensten van ONLY VOIP via je vaste telefoon gebruik je een eigen, standaard inlogcode. Ook deze code dien je meteen na ontvangst te veranderen om te voorkomen dat je telefooncentrale wordt gehackt. Treed er een medewerker uit dienst? Verwijder dan deze extensies om te voorkomen dat er op deze nummers wordt ingebroken.
Voer altijd de updates uit
Maak je gebruik van hosted VoIP van ONLY VOIP, dan gebeurt dit vrijwel automatisch. Zorg er altijd voor dat de updates van het besturingssysteem worden geïnstalleerd en geüpdatet. Daarnaast is het belangrijk gebruik te maken van een firewall in combinatie met een antivirus en malewareprogramma’s. Houd deze programma’s altijd up-to-date.
Belverkeer naar het buitenland?
Staat bellen naar internationale nummers aan, maar kom je toch ongebruikelijke gesprekken naar het buitenland tegen? Of zie je dat er vaak gesprekken worden gevoerd naar een onbekend nummer? Neem dan contact met ons op. We gaan samen met jou kijken of en hoe we dit gaan oplossen.
Maak gebruik van veilige softphone apps
Met een moderne telefooncentrale van ONLY VOIP is het mogelijk om je vaste telefoon door te schakelen naar je mobiele telefoon als je gebruikmaakt van onze softphone app.
Voorkomen is nog altijd beter dan genezen
Als ondernemer wil je je focussen op wat voor jouw organisatie van belang is. Je wil niet voor verrassingen komen te staan, ook niet als het gaat om hoge kosten voor telefonie. Daarom blokkeert ONLY VOIP standaard internationale nummers en servicenummers. Op verzoek kunnen we de nummers opheffen. We kunnen zelfs instellen wie deze nummer wel of niet mag bellen. Heb je hulp nodig of zit je met vragen? Wij helpen je graag! Bel of mail ons en we komen vrijwel meteen in actie.
Wouter Rodenhuis, mede-eigenaar van Solus IT en ONLY VOIP helpt MKB ondernemers in de Bollenstreek met het verbeteren van ict-processen, telefonie en digitaliseren van werkplekken. Kijk op solus-it.nl of onlyvoip.nl